Molen De Hoop en Verwachting, Borssele

Borssele, Zeeland
b

korte karakteristiek

naam
De Hoop en Verwachting
modeltype
Kantige molen, grondzeiler
functie
korenmolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf

adres
Kaaiweg 18
4454 PN Borssele
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
fietsroute
fietsroute in de buurt van De Hoop en Verwachting via fietsnetwerk.nl
Ten Bruggencate-nr.
04895
oude dbnr.
B864
Meest recente aanpassing
| Tellerstand
media-bestand
Molen 04895 De Hoop en Verwachting (Borssele)
Frits Kruishaar (24-3-2012).

locatie

plaats
Borssele
plaatsaanduiding
gemeente
Borsele, Zeeland
streek
Zuid-Beveland
kadastrale aanduiding
Gemeente Borsele, sectie C, nr. 28
geo positie
X: 41059, Y: 382673
N: 51.42166, O: 3.74899
biotoopwaarde
3 (matig)
landschappelijke waarde
Zeer groot; enige begroeiing werkt wel storend

contact en bezoek

bezoek/postadres
Kaaiweg 18
4454 PN Borssele
molenaar
Pieter Hazelager
telefoon
0113-354040
website
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
ja
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden

Zaterdag 13.00 - 16.00 uur en op afspraak

toegangsprijzen

geen

winkelinformatie
meelverkoop
nee
museuminformatie
gericht op scholen
ja
informatie voor scholen

Scholen kunnen een bezoek brengen op afspraak met de molenaar.

bijzonderheden

constructie

modeltype
Kantige molen, grondzeiler
krachtbron
wind
kenmerken
functie
romp
Houten achtkant van het zg. Zeeuwse type, gedekt met dakleer
kap
Gedekt met dakleer
inrichting

Eén koppel 17der blauwe en één koppel 16der kunststenen; buil; mengketel; kammenluiwerk.
N.B. De mengketel wordt direct door het klauwijzer van het in 1965 verwijderde derde koppel stenen aangedreven.

versieringen

Eenvoudige baard, donkergroen geverfd, wit afgebiesd, met de opschriften 'ANNO 1714' en daaronder 'De Hoop en Verwachting'.

Aan de achterzijde van de kap is een kleine groene baard met drie vierpuntige sterren aangebracht.
N.B. Deze achterbaard is de originele molenbaard en 'verhuisde' bij de restauratie van 1963/65. 

plaats bediening
grondzeiler
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Engels; 30 ijzeren rollen. Kruirad.
vlucht
22,00 m.
vang
Vlaamse vang; 6 vaste stukken. Vangbalk met haak; vangstok. Pal.
overbrenging

Bovenwiel 60 kammen
Bovenbonkelaar 29 kammen, steek 10,8 cm.
Spoorwiel 88 kammen
Steenschijflopen 2 x 29 en 26 staven, steek 9,0 cm.
Overbrengingsverhoudingen 2 x 1 : 6,28 (16der stenen en mengketel) en 1 : 7,00 (17der stenen)

hoogte
wiekvorm
Oud-Hollands
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
media-bestand
Roede 158, Straathof
Straathof
✉︎ 158 buiten 2001 2001 buiten aanw. 22,00
media-bestand
Roede 501, Derckx
Derckx
✉︎ 501 binnen 1985 1985c binnen aanw. 22,00
media-bestand
Roede 2592, Pot
Pot
✉︎ 2592 buiten 1926 1958 buiten 2001 22,36
Pot ✉︎ 2752 binnen 1936 1936? binnen 1985c 22,00
wiekverbeteringen

Deze molen heeft nooit een wiekverbetering ondergaan.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
media-bestand
As 1248, De Prins van Oranje
De Prins van Oranje
✉︎ 1248 1880 aanw. 04,50
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf

molenmaker
J. Huijsman, Goes (1714)
omwentelingen
geschiedenis

Deze molen werd gebouwd in 1714, nadat de voorganger, vermoedelijk een standerdmolen, was omgewaaid. Tot 1780 was deze molen eigendom van de stad Goes; daarna werd de molen verkocht aan de toenmalige pachter, Benjamin van Eenennaam.

In 1932/33 werd het binnenwerk met uitzondering van bovenwiel en -bonkelaar door de Middelburgse molenmaker Nicolaas de Troye ('Klaosje Dutroo') grotendeels vervangen. Koningspil en spoorwiel zijn afkomstig van stellingkorenmolen De Hoop te Middelburg (die toentertijd inwendig grotendeels werd uitgesloopt).

In 1963/65 voerde Jan van de Hamer (uit Brouwershaven) een grondige herstelbeurt uit: hij vernieuwde deels de kap. Opmerkelijk was de ombouw van een (kennelijk in onbruik geraakt) koppel stenen: dit werd verwijderd maar schijfloop en spil werden gebruikt om een mengketel aan te drijven. In een nabij gelegen schuur stond tot 1966 een 23 PK dieselmotor uit 1918 die via een tussendrijfwerk de machines in de molen aandreef.

Na 1945 heeft Kees Kleppe, wiens eigen molen te Ritthem tijdens de onverwachte storm van 7 september 1944 verongelukte, hier nog een tijd gemalen. 
De laatste particuliere eigenaar/molenaar was vanaf 1954 Cornelis van Weele. Deze kwam op 21 juni 1976 tragisch om het leven toen hij, werkzaam bij de molen, tussen zijn vrachtwagen en aanhanger beklemd raakte. 

In 1980 werd de gemeente eigenaar; in 1984/85 volgde een restauratie, waarbij onder meer een roede werd vervangen. 

De molen draait geregeld. 

 

foto's

foto's