Molen De Vriendschap, Bleskensgraaf

Bleskensgraaf, Zuid-Holland
b

korte karakteristiek

naam
De Vriendschap
modeltype
Ronde molen, stellingmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis; woning

adres
Heulenslag 3
2971 VE Bleskensgraaf
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
02562
oude dbnr.
B954
Meest recente aanpassing
| Constructie
media-bestand
Molen 02562 De Vriendschap (Bleskensgraaf)
Erna Westerveld-Apeldoorn (13-2-2016)

locatie

plaats
Bleskensgraaf
gemeente
Molenlanden, Zuid-Holland
kadastrale aanduiding
Gemeente Bleskensgraaf, sectie D, nr. 60
geo positie
X: 112782, Y: 431468
N: 51.87016, O: 4.77420
biotoopwaarde
5 (goed)
landschappelijke waarde
Zeer groot

contact en bezoek

bezoek/postadres
Heulenslag 3
2971 VE Bleskensgraaf
molenaar
Frank en Helga Klören
telefoon
0184-662045
e-mail

website
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
nee
open op zondag
nee
op afspraak
nee
openingstijden

Veelal op zaterdag als de molen draait.

toegangsprijzen
winkelinformatie
meelverkoop
nee
museuminformatie
gericht op scholen
nee
bijzonderheden
fietsroute
fietsroute in de buurt van De Vriendschap via fietsnetwerk.nl
social media

constructie

modeltype
Ronde molen, stellingmolen
krachtbron
wind
functie
romp
Ronde stenen molen
kap
Gedekt met riet
inrichting

Een koppel 17der, een koppel 16der en een koppel 15der kunststenen; regulateur (voor alle koppels), sleepluiwerk; elektrisch aangedreven jacobsladder (tijdelijk niet maalvaardig); woning onderin en naast de molen.

versieringen

Eenvoudige baard, donkergroen geverfd, wit afgebiesd, met in grote cijfers en letters de opschriften 'ANNO 1890' en daaronder 'DE VRIENDSCHAP'

plaats bediening
stellingmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Rollenkruiwerk; 44 ijzeren rollen, Kruirad.
vlucht
23,60 / 23,75 m.
vang
Vlaamse vang; 4 vaste stukken. Vangbalk met haak; vangstok.
overbrenging

Bovenwiel 64 kammen
Bovenschijfloop 33 staven, steek 12,0 cm.
Spoorwiel 98 kammen
Steenschijflopen 35, 31 en 27 staven, steek 8,5 cm.
Overbrengingsverhoudingen 1 : 5,43, 1 : 6,13 en 1 : 7,04

hoogte
van de stelling: 6,50 m.
wiekvorm
Oud-Hollands
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
media-bestand
Roede 681, Derckx
Derckx
✉︎ 681 buiten 1991 1992 buiten aanw. 23,75
media-bestand
Roede 682, Derckx
Derckx
✉︎ 682 binnen 1991 1992 binnen aanw. 23,60
Pot ✉︎ 1225 binnen 1880 1890 binnen 1991 23,40
Pot ✉︎ 1601 buiten 1890 1890 buiten 1991 23,40
wiekverbeteringen

Op deze molen is nooit een wiekverbetering toegepast.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
media-bestand
As 68, Penn & Comp, F.J.
Penn & Comp, F.J.
✉︎ 68 1855 1890? aanw. 05,57
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis; woning

molenmaker
Breedveld, Oud-Alblas (1890)
omwentelingen
geschiedenis

De geschiedenis van De Vriendschap gaat bijna 400 jaar terug. In 1623 kreeg timmerman Hendrick Willemsz. het recht van de wind en toestemming om op een stuk boezemland in de Graafstroom, de allereerste korenmolen van het kerkdorp Bleskensgraaf te bouwen. Het was een standerdmolen met één koppel stenen. In 1647 werd deze door brand verwoest.
Binnen een jaar was een nieuwe molen gebouwd: een wipmolen.

Tot 1890 maalde deze wipmolen graan voor de inwoners van Bleskensgraaf en de boeren in de omgeving. In 1884 werd Johan 't Hooft eigenaar. Hij woonde met zijn familie in de boerderij schuin tegenover de molen en had plannen om dit toen bijna 250 jaar oude maalwerktuig te vervangen door een nieuwe en veel grotere molen. 
In 1889 greep 't Hooft zijn kans. Februari 1890 was de aanbesteding en binnen een half jaar stond er een ronde stenen stellingmolen. Het is niet in alle opzichten een nieuwe molen geworden: kap, vrijwel alle balken en het complete gaandewerk zijn tweedehands en vermoedelijk van meerdere molens afkomstig. Het bovenwiel heeft een inscriptie '1835'. 

Na 1890 heeft men nog een halve eeuw met redelijke winst kunnen malen,  daarna ging het bergafwaarts. In 1950 verkeerde de molen in matige staat. Verschillende kleinere restauraties hielden de molen vervolgens in stand.

In 1999 werd de molen met gebouwen aangekocht door het echtpaar Jan Dorrestein en Mary de Klerk. Doel was er te gaan wonen, maar men investeerde ook. Feitelijk werden kosten noch moeite gespaard en als gevolg verkeerde alles na enige tijd in uitstekende staat. Ook de grot-ingang, die geheel was verdwenen, is in ere hersteld.
De woning naast de molen was slecht gefundeerd, oorspronkelijk stond hier een huisje op palen in het water, het gebouw dat daarna was gebouwd stond wel op vaste grond, maar verzakte sterk. Toen het voor bewoning voor de nieuwe eigenaren gereedgemaakt zou worden, ontstonden er grote scheuren en verzakkingen. De eigenaren hebben het tenslotte afgebroken en vervolgens opnieuw laten bouwen. Op de plek waar nu de aangebouwde serre is, stond voorheen het motorhok. 

Ook al was de molen gedeeltelijk bewoond (iets wat vanaf de bouw van de molen zo is geweest); steeds is veel zorg besteed om alles maalvaardig te houden. Het 15der koppel stenen is in 2008 maalvaardig gemaakt. Eind 2008 is het kruiwerk nagekeken en in 2009 is de kap met nieuw riet gedekt. In 2010 is de houten voering vervangen door een ijzeren (die in 2018 opnieuw werd vervangen). In 2010 is de askop weer in oude kleuren geschilderd: blauwe voorplaat, witte ster en walpen en het overige rood.

Nadat de molen geruime tijd te koop heeft gestaan, werd deze eind 2014 eigendom van Frank en Helga Klören en daarmee wederom in goede handen. Hun doelstelling is de molen als werkend monument te behouden en als zodanig ook te gebruiken. De molen draait en maalt geregeld. 

In 2018 is groot onderhoud uitgevoerd. Dit bestond voornamelijk uit een nieuw windpeluw, versterken van de kap en opnieuw ophekken. Daarbij zijn zeeg en borden vlakker uitgevoerd, zodat de molen vlugger aanloopt. In 2022 is onderhoud gepleegd aan het rietdek van de kap en de stelling vervangen.

Intussen had men met veel zelfwerkzaamheid het kapotgevroren 16der koppel stenen vervangen door tweedehands blauwe stenen. Het 17der koppel, waarvan de loper een Van Rijn-steen is, blijft in beginsel maalvaardig en wordt in museale staat bewaard. Ook de regulateur werd door vrijwilligers weer gangbaar gemaakt (en werkt uitstekend).

foto's

foto's